Hybrydowe
Liceum Montessori

Projekt Hybrydowego Liceum Montessori odpowiada na wyzwania jakie stawia przed dorastającymi ludźmi przyszłość. 

Hybrydowe Liceum

O projekcie

Projekt Hybrydowego Liceum Montessori odpowiada na wyzwania jakie stawia przed dorastającymi ludźmi przyszłość.
Edukacja oparta na zapamiętywaniu, izolacji, przeciążaniu wiedzą jest archaizmem.
Świat ulega coraz szybszym zmianom, w cyklach krótszych niż pokoleniowe, kluczowe będą umiejętności podejmowania inicjatywy, rozwiązywania problemów, nieschematycznego, krytycznego i kreatywnego myślenia.

czy wiesz ze (1)
Czy wiesz, że?
Liceum dla młodego człowieka to często archaiczna instytucja, która często budzi frustracje. Miejsce gdzie spędza on wiele godzin, ale niewiele się uczy? Dodatkowo często młodzi ludzie są zmęczeni dojazdami, obłożeni nauką pamięciową po nocach, relacje powierzchowne a środowisko szkolne niebezpieczne. To sprawia, że tak często popadają w depresję lub zaburzenia lękowe, a przecież czas liceum to jeden z pięknych i przełomowych etapów w życiu.
czy wiesz ze (1)
hybrydowe czyli jakie
Hybrydowe czyli jakie?
Jakiego więc liceum potrzebują współcześni dorastający ludzie? Takiego gdzie czas jest wartością i nie traci się go na bezproduktywne siedzenie w ławce.

U nas nauka odbywa się hybrydowo.
Częściowo na platformie naszego partnera Liceum w Chmurze a częściowo stacjonarnie. Lekcje z platformy można realizować gdzie i kiedy się chce w ramach uzgodnień ze swoim tutorem (wychowawcą w naszej szkole).

Zajęcia stacjonarne w 1 klasie
Trzy razy w tygodniu prowadzone są zajęcia, warsztaty edukacyjne, przez specjalistów, nauczycieli, pasjonatów. W pierwszym roku wszystkie zajęcia, warsztaty, laboratoria są wspólne dla uczniów. Na koniec pierwszej klasy dzieci wybierają specjalizację SINCE lub Nature&Art

Zajęcia stacjonarne od 2 klasy w ramach specjalizacji
Dwa dni w tygodniu zajęcia są wspólne dla wszystkich i dotyczą tzw programu Basic (język polski, matematyka, angielski, psychoedukacja) a jeden dzień jest poświęcony na realizację profilu wybranego przez danego ucznia. Domyślnie jest to związane z prognozowanym przedmiotem zdawanym na maturze i dalszym kierunku kształcenia.
Do wyboru są dwa profile SINCE (matematyka, fizyka, informatyka, chemia), Nature&art (biologia, chemia psychologia, sztuka, nowe media).
To proste. Wybierasz przedmioty (obszary wiedzy), które Cię interesują, chcesz o nich wiedzieć więcej i będziesz je zdawać na maturze. Resztę realizujesz w wersji minimalnej przy użyciu interaktywnej platformy.
hybrydowe czyli jakie
kto zajęcia
Kto prowadzi zajęcia?
Nie zamykamy się wyłącznie na osoby będące formalnie nauczycielami przedmiotowymi. Dzięki formie współpracy z Liceum w Chmurze mamy znacznie więcej wolności. Z ideą oszczędzania i inwestowania mogą zapoznać uczniów ekonomiści, a przeszkolić z wystąpień publicznych specjaliści z tejże branży, o tym jak dobrze napisać CV i wypaść na rozmowie rekrutacyjnego mogą się dowiedzieć od specjalisty HR, a nie z przestarzałego podręcznika. Nad realizacją programu czuwa tutor wychowawca, który bezpośrednio współpracuje z uczniem nad jego osobistymi celami.
kto zajęcia
brak ocen (1)
Brak ocen
Wystawiane przez nauczycieli stopnie często są niemiarodajne i nie dają odpowiedzi na to, jaką wiedzę rzeczywiście posiada konkretny uczeń. W polskiej szkole wciąż panuje kult oceny. Liczą się jedynie piątki i szóstki na świadectwie, a nie realne umiejętności. Brak ocen naprawdę pozytywnie wpływa na rozwój i motywacje. W naszej szkole nie ma ocen, jest za to wywiązywanie się z indywidualnego planu. Co znajduje się w takim planie? Między innymi realizacja projektów wynikających z zajęć stacjonarnych, własnych celów, wykonywanie tzw kamieni dojrzałości oraz obecność na zajęciach.
brak ocen (1)
brak prac domowych
Brak zadań domowych
Uczniowie nie mają zadawanych prac domowych. Niektóre zadania będą wymagały szerszego opracowania lub nauki, ale będzie na to przestrzeń podczas pobytu stacjonarnego w Coworking House. Osobliwe zaliczenia - kamienie dojrzałości Zależy nam by młodzież zdobywała realne kompetencje, wychodziła w bezpiecznych ramach poza strefę swojego komfortu dlatego we współpracy z tutorem będą się pojawiać zaliczenia do wykonania związane z realnym życiem np. Odwiedzenie jednego Muzeum w Warszawie w ciągu semestru korzystając z komunikacji społecznej i zrobienie z tego sprawozdania dla reszty uczniów. Innym przykładowym zadaniem będzie nagranie min. piętnastominutowego wywiadu z przedstawicielem zawodu, który jest dla ucznia interesujący etc. Zadania te mają mobilizować, dodawać poczucia własnej wartości i uczyć realnych kompetencji.
brak prac domowych
coworking house
Coworking House
Zależy nam by młodzież miała swoją bezpieczną przestrzeń do nauki, spotkań i odpoczynku. W naszej przestrzeni uczniowie mają własny aneks kuchenny, sale do zajęć i sale spotkań. O tą przestrzeń wspólnie dbają. Mają możliwość spotkania się tam także poza samą nauką i standardowymi godzinami w ramach ustalonych zasad. Coworking house to nowoczesna przestrzeń usytuowana blisko stacji PKP Kobyłka, tak aby uczniowie byli mobilni i mogli sami się poruszać korzystając z komunikacji miejskiej, pociągów lub rowerem. Dlaczego w Kobyłce? Zauważyliśmy jak wiele młodzieży z terenu powiatu wołomińskiego dojeżdża do szkoły w Warszawie. Sprawia to, że muszą wstawać bardzo wcześnie, są niewyspani i nieefektywni na zajęciach. Wracają do domu późnym popołudniem i dopiero wtedy siadają do prac domowych i nauki. Tworząc coworking house, chcieliśmy by był blisko, dobrze skomunikowany i odpowiadał na potrzeby dorastających ludzi. Zatem choć główna nasza siedziba znajduje się w Kobyłce to wyznajemy zasadę, że otoczeniem do nauki jest nasz budynek, budynki innych szkół i uczelni. Dlatego część zajęć będziemy realizować również w pracowniach wyższych uczelni w Warszawie.
coworking house
jak czesto
Jak często i jak długo?
Coworking to 3 dni w tygodniu. Wiemy, że mózgi nastolatków późno się budzą. W pierwszej klasie zajęcia będą zaczynać się od godziny 9.30. Zajęcia mogą trwać do godz. 16., ale nie każdego dnia. Często w ramach zajęć będziemy poza Kobyłką, np. w laboratorium UW. Wówczas godziny zajęć mogą się zmienić. W kolejnych latach zależnie od ilości rozszerzeń, zajęcia mogą rozpoczynać się wcześniej/kończyć później.
jak czesto
zero tolerancji
Polityka „Zero tolerancji”
Nie tylko nie akceptujemy wszelkich tradycyjnych używek, takich jak: alkohol, narkotyki czy dopalacze, ale nie godzimy się też na żadne formy cyberprzemocy. W tym obszarze nie widzimy pola do kompromisów.
zero tolerancji
Poznaj nas lepiej

Misja i cele

Hybrydowe Liceum Montessori nie tylko koncentruje się na przekazywaniu wiedzy akademickiej,
ale również na rozwijaniu umiejętności życiowych, emocjonalnych, społecznych i cyfrowych uczniów.
Jakie idee realizujemy w naszym projekcie?

1.

Edukacja spersonalizowana Badania pokazują, że personalizacja nauki znacząco zwiększa zaangażowanie uczniów i ich osiągnięcia edukacyjne. Dlatego nasi uczniowie wspólnie z tutorem ustalają indywidualne zadania i terminy ich realizacji.

2.

Zintegrowanie technologii z edukacją Technologia oferuje niezliczone możliwości wspierania procesu nauczania i uczenia się. Narzędzia cyfrowe, platformy edukacyjne, sztuczna inteligencję i gry edukacyjne wspierają naukę i będziemy je wykorzystywać do uczynienia jej bardziej angażującą.

3.

Nauka przez działanie Metody aktywne, takie jak nauka oparta na projektach, praktyki zawodowe czy nauka przez doświadczenie, powinny być kluczowymi elementami programów nauczania. Badania wskazują, że uczniowie lepiej przyswajają wiedzę i umiejętności, gdy mogą je stosować w praktyce.

4.

Rozwój umiejętności miękkich: Umiejętności takie jak kreatywność, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, komunikacja, współpraca i umiejętności cyfrowe są kluczowe dla sukcesu w XXI wieku. Będziemy świadomie i aktywnie rozwijać te kompetencje wśród swoich uczniów.

5.

Wsparcie zdrowia psychicznego: Uwzględnienie psychoedukacji w programie nauczania i zapewnienie wsparcia psychologicznego dla uczniów to ważne aspekty naszego projektu.

6.

Elastyczność i adaptacyjność: Programy nauczania jest dostosowany się do zmieniającego się świata i potrzeb rynku pracy, przygotowując uczniów do zawodów, które dzisiaj mogą jeszcze nie istnieć.

7.

Współpraca z rodzicami i budowanie społeczności wśród uczniów. Budowanie silnych relacji między szkołą a rodzicami oraz uczniami wzmacnia wsparcie dla uczniów i wzbogaca proces edukacyjny.

Dołącz do nas

Rekrutacja

 Etapy rekrutacji:

  • Zgłoszenie – umówienie przez stronę na spotkanie lub przez formularz. Wypełnij formularz 
  • Spotkanie Kandydata/ki oraz rodziców z dyrektorem.
  • Decyzja o podpisaniu umowy.

Na co zwracamy uwagę podczas rekrutacji?

  • wiedza na temat tego, co chcesz robić w życiu lub aktywne poszukiwania
  • chęć i umiejętność do zarządzania własnym życiem
  • umiejętność współpracy i komunikacji
  • zainteresowania i pasje, chęć rozwoju i nauki, gotowość na odpowiedzialność.

Koszt programu

Koszt nauki w roku szkolnym 2024/25 – 2700 za m-c, jednorazowe wpisowe 2.500 zł.

Chcesz się u nas uczyć, ale czesne jest zbyt duże? Napisz do nas- prowadzimy politykę stypendialną.

Co w ramach czesnego?

Dostęp do platformy edukacyjnej Liceum w Chmurze wraz z konsultacjami nauczycieli przedmiotowych. Zajęcia stacjonarne, warsztaty, wykłady, konwersatoria w naszym Coworking House. Wycieczki wielodniowe będą dodatkowo płatne.

Gdzie formalnie zapisane są dzieci?

Uczniowie w naszym projekcie pod kątem formalnej edukacji są zapisani do Liceum w Chmurze na tzw edukację domową. Tam zdają egzaminy w formie online.

Dlaczego tak? Takie rozwiązanie uwalnia nas od konieczności prowadzenia 32 godzin lekcji, z których uczeń niewiele zapamięta, a większość mu się do niczego nie przyda. Ten czas wolimy przeznaczyć na to by realnie rozwinął swoje pasje i świetnie przygotował się do matury. Przedmioty prowadzone w formie lekcji, warsztatów i wycieczek będą realnym przygotowaniem do dalszej edukacji. Zainspirują młodego człowieka, a nie przytłoczą materiałem.

Podpisując umowę z Hybrydowym Liceum Montessori uczniowie korzystają zarówno z edukacji zdalnej jak z stacjonarnego wartościowego programu rozwojowego. Dzieci tworzą małą, bezpieczną społeczność.

Formularz rekrutacyjny

O nas

Kim jesteśmy?

Hybrydowe Liceum Montessori jest projektem, do którego przygotowywaliśmy się kilka ostatnich lat. Choć swoją działalność rozpocznie we wrześniu 2024 to jego historia jest znacznie dłuższa. Powstanie Hybrydowego Liceum jest naturalną kontynuacją naszej długoletniej pracy w systemie Montessori. Od 2011 roku prowadzimy własne montessoriańskie placówki edukacyjne. Nasza szkoła podstawowa funkcjonuje od 2015 roku. Zaangażowaliśmy się w edukację alternatywną, ponieważ pragnęliśmy uwolnić dzieci od ograniczeń, jakie niosą ze sobą konwencjonalne metody nauczania. Naszym kierunkiem jest wzbudzenie w podopiecznych entuzjazmu do nauki, otwartości na ludzi i otoczenie, przy jednoczesnym budowaniu ich poczucia własnej wartości opartego na prawidłowej samoocenie.
Aktywnie uczestniczymy w życiu polskiego i międzynarodowego środowiska montessoriańskiego. Współpracujemy metodycznie z wieloma instytucjami m.in: Polskim Instytutem Montessori oraz Polską Radą Montessori.

Liderki projektu

Emilia Polnau-Hatala

Psycholog, wykładowca Montessori, założycielka i dyrektor pedagogiczny Szkoły Przystań Montessori. Absolwentka eksperymentalnej szkoły demokratycznej w Łodzi. Tego czym jest szkoła pełna szacunku i realnej indywidualizacji w nauczaniu doświadczyła osobiście. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończyła  informację naukową,pedagogikę wczesnoszkolną i przedszkolną Montessori, pedagogikę specjalną z oligofrenopedagogiką oraz psychologię specj. kliniczną. Zamiłowanie do pracy z ludźmi sprawiło, że pracowała jako specjalista od PR, redaktor naczelna lokalnej telewizji i wydawca reportaży w telewizji ogólnopolskiej. Od lat pracująca z dziećmi i młodzieżą. Zaangażowana w działalność kilku stowarzyszeń pracujących na rzecz dzieci. Założycielka dwóch przedszkoli i szkoły Montessori. Prezes Stowarzyszenia Oświatowego Montessori. Uczestnik i prelegent w kursach, konferencjach i warsztatach m.in: The Association Montessori Internationale AMI, Polskiego Instytutu Montessori,  Fundacji Ziarnko Maku, niemieckiej Szkoły Montessori z Erfurtu.

Katarzyna Kaczmarska Kruger

Wiceprezes Fundacji i dyrektor Szkoły Przystań Montessori. Absolwentka studiów ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwem z doświadczeniem w prowadzeniu działalności w sektorze finansowym, menadżer projektów kulturalnych. Pedagog specjalny, oligofrenopedagog. Upór i determinacje zbudowało w niej jeździectwo oraz lata startów w offroadach. Pasjonatka przyrody, sportów ekstremalnych i ludzi.
W powstanie naszego Hybrydowego Liceum  mieli wkład także inni nasi przyjaciele. Przez lata tworzymy miejsce, w którym chcemy wspierać dzieci w ich rozwoju.